Quality Manage ment مدیریت کیفیت (۱)

بیش از یک قرن است که در صنعت برای پیشگیری از خطا و تولید محصولات با کیفیت بالا از برنامه های کنترل کیفیت استفاده می شود. نتیجه این تلاشهای طولانی مدت کاهش قابل توجه خطاها در بسیاری از کارخانه ها و رساندن آنها به میزان بسیار ناچیز بوده است.

سیستم های کیفیت در سازمانهای مراقبتی – سلامتی در حال تکوین هستند و در این میان آزمایشگاههای بالینی از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند، زیرا پزشکان اکثرا بر اساس نتایج آزمایشها تصمیم می گیرند . برای حفظ نتایج آزمایشگاهی صحیح نیاز به ارزیابی عملکرد آزمایشگاه می باشد.

در ابتدا از برنامه کنترل کیفیت (QC)  برای کنترل متغیرهای آزمایش استفاده می شد ، گرچه بعدها آمارها نشان دادند که بیشتر خطاهای آزمایش ، مربوط به خطاهای قبل و بعد از،آزمایش می باشند لذا بر این اساس برنامه تضمین کیفیت (QA)مطرح شدکه به مسایل قبل و بعد از آزمایش نیز می پردازد. امروزه برای کنترل فرایندها و خطاهای آزمایش از برنامه فراگیر مدیریت کیفیت (QM) استفاده میشود که به مسایل دیگری شامل تعیین اهداف ، تعیین دستورالعمل ها و سیاست ها ، ارزیابی کیفیت ، رفع مشکلات و ارتقاء کیفیت نیز می پردازد. ارتقاء کیفیت (QI) زمانی حاصل می شود که مشکلات دائما شناسایی و برطرف گردند.

مشکلات اساسا از فرایندهای ناقص و نه افراد ناقص حاصل می شوند.

تجارب صنعتی نشان داده اند که ۸۵% مشکلات فرایندی هستند که تنها به دست مدیران حل می شوند و ۱۵% باقیمانده این مشکلات نیاز به عمل و بهبود عملکرد خود کارکنان دارند. لذا مشکلات کیفیتی اساسا مشکلات مدیریتی هستند زیرا تنها مدیریت قدرت تغییر فرایند کاری را دارد.

مدیریت کیفیت جامع (TQM) بر تمامی فعالیت های آزمایشگاه نظارت کرده ، اشتباهات را کاهش می دهد و از تکرار آزمایشها جلوگیری می کند ، مصرف استانداردها و معرف ها را کم می کند. بار و زمان کاری پرسنل را کاهش می دهد و تاخیر در گزارش نتایج را به حداقل می رساند.

بهبود کیفیت سبب کاهش هزینه ها و بهبود تولید محصول می شود.

هر سازمان شامل مجموعه ای از فرآیندهاست (فرایند به مجموعه ای از فعالیت های مرتبط که با صرف منابعی ، ورودی را به خروجی تبدیل می کند گفته می شود) و هر فرآیند شامل مراحل متعدد می باشد.

پزشک ، مسئول فنی ، کارشناس آزمایشگاه و کارمند اداری هر کدام بعنوان یک فرایند دارای چند مرحله متفاوت می باشند.

در آزمایشگاههای بالینی معمولا فرایند کل آزمایش به سه مرحله قبل آزمایش ، حین آزمایش و بعد از آزمایش تقسیم می شود که شامل چهار فرایند پذیرش ، نمونه گیری ، انجام آزمایش و جوابدهی می باشد هر فرایند یک ورودی و یک خروجی دارد و خروجی هر مرحله به ترتیب شامل برگه پذیرش ، نمونه ، نتیجه آزمایش و برگه نتیجه آزمایش ( محصول نهایی آزمایشگاه ) می باشد .

الزامات محصول فرایند پذیرش :

درخواست آزمایش انطباق با نوع آزمایش دربرگه چاپی داشته باشد.

نام بیمار در نسخه با نام بیمار دربرگه چاپی انطباق داشته باشد.

سن بیمار در نسخه با سن بیمار دربرگه چاپی انطباق داشته باشد.

نوع بیمه با نوع بیمه ثبی در برگه چاپی انطباق داشته باشد.

الزامات محصول فرایند نمونه گیری :

نمونه با توجه به نوع آزمایش های درخواستی کافی باشد.

نمونه از نظر کیفی (همولیز، لخته، لیپمیک و…) مناسب باشد.

نوع نمونه با نوع درخواست انطباق داشته باشد.

لیبلینگ مناسب باشد.

الزامات محصول فرایند انجام آزمایش :

تمام آزمایش ها جواب داشته باشد. (جا نیفتاده باشد)

آزمایش های خارج از نرمال کنترل شده باشند

آزمایش های با مقدار بحرانی تلفنی اعلام شده باشد.

کنترل کیفی داخلی قابل قبول باشد.

الزامات محصول فرایند جوابدهی :

تمام آزمایش های درخواستی جواب داشته باشد.

آزمایش جوابدهی شده انطباق با درخواست داشته باشد.

جوابها توسط مسئول فنی کنترل شده و امضا شده باشد.

تمام نتایج رنج نرمال داشته باشد.

خطاهایی که در هر مرحله اتفاق می افتد ممکن است تاثیر منفی بر بیمار داشته باشد.طی دهه گذشته در آزمایشگاههای بالینی خطاهای آزمایش حاصل از دستگاهها به مقادیر قابل قبولی کاهش یافته اند.

تکرار دور کاری نشانه ی یک نارسایی داخلی برای اجرای انالیتیکال ضعیف می باشد و ناشی از کنترل کیفی ضعیف سیستم می باشند.و……

در مباحث بعدی اطلاعات بیشتری در زمینه مدیریت کیفیت ارائه خواهد شد.

تنظیم و گردآوری : زهره رضایی نسب (آزمایشگاه مرکزی شهرری)

 

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
error
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × 2 =